fredag 25. februar 2011

«Pimp my lunch»

Det finnes uendelig med muligheter for å pynte opp maten og gjøre lunsjen litt morsommere eller penere - eller kulere - og så videre! :)
Jeg har fått spørsmål om utstansere, så da blir dette innlegget om akkurat det!

På siden min for Verktøy & Tilbehør har du sikkert sett at jeg har ganske mange pepperkakeformer - alle 'standard-formene' med klassiske motiv, et par som ikke er like klassiske (f.eks. fotspor, helst kalt tåfis-kake), og et alfabet med ganske små bokstaver. De kan like gjerne brukes til brødskiver som til kaker og kakepynt, synes jeg.
I tillegg har jeg fire sett med former fra Cacas, hvor det er tre størrelser i hvert motiv:


Disse er ganske små, og morsomme å bruke til litt anderledes pynt.
Fra Cacas har jeg også denne, som kan brukes for å stikke ut en form av for eksempel en brødskive:
(Comfort grip Blomst)
På Panduro fant jeg utstikkere til leire, som jeg også bruker til ost. Disse er 2-3 cm høye, og gir dermed større bokstaver enn metallformene jeg har.

På ønskelisten min nå står matpenner (vet disse kan kjøpes på Cacas, kanskje også på Panduro?), for da kan jeg drodle i vei på osteskivene og sikkert finne på mye annet sprell også!

Ellers kan du finne mange morsomme pepperkakeformer i 'vanlig' butikker også, som for eksempel
  • Rafens
  • Jernia
  • Kitch'n
  • Kremmerhuset
  • Ikea
  • Til bords
  • Åhlens
  • Indiska
...eller andre kjøkkenutstyrsbutikker.
Nettsteder som selger pepperkakeformer er blant annet:
  • Helt i 100 - morsomt nettsted som kaller seg bursdags- og gavespesialisten
  • Formina i Sverige, som har mer enn 150 pepperkakeformer - verdt et besøk!
  • Og så har jo Cacas et godt utvalg,
  • pluss at du finner utstikkeren til leire på Panduro.
Bruksområder:
Til pynt på brødskive og i salater kan du stikke ut små figurer av
  • ost
  • skinke
  • agurk
  • gulrot
Store utstikkere kan du bruke rett på brødskiven, eller på fiskekaker eller fiskepudding.
Du kan lage polarbrød-menn eller lompekoner, små brød-blomster til fingermat eller noe heelt annet! Kun fantasien setter en stopper her!
Har du forslag til flere bruksområder blir jeg glad for kommentarer på dette innlegget!

Lykke til - og ha en super dag og helg!
♥ Marianne

1 kommentar:

  1. Så mange gode tips her var og herlig inspirasjon:)
    Jeg har handlet det meste av mitt matpakke/bento stash herfra; http://www.jlist.com/category/819

    Tar litt tid i posten, men vel verdt det når det dukker opp pakke i posten.

    Ser jeg må bli flinkere å legge ut matpakke insirasjon i bloggen min:)

    Klem Ingvild

    SvarSlett