mandag 31. januar 2011

Couscous-salat

Jeg har laget couscous som tilbehør til mat før, men synes at 'naturell-versjonen' er ganske tørr og smakløs. Søkte litt rundt på nettet og fant ut at det første jeg kunne endre på var å koke grynene i buljong. Videre fant jeg mange oppskrifter, men ikke akkurat en som passet humøret mitt den dagen. Endte med (nok) en runde på slump - som faktisk ble kjempegod. Her er oppskriften på det jeg til slutt endte opp med å lage:

Couscous-salat
(Til fire personer - vi er to voksne og to små barn og kunne godt hatt en gjest eller to litt småspiste på besøk)

400 g kyllingkjøtdeig
salt og pepper
3 dl couscous
3 dl vann
1 hønsebuljongterning (du kan sikkert bruke grønnsakbuljong hvis du heller vil det)
Snaut 50 g smør
1/2 rødløk
1/2 pakke rucolasalat
1 pakke med Arla fetaost med hvitløk og oliven (150 g)
Olje til steking
1 pakke med fullkorns tortillalefser (wraps)

Dressing:
1/2 beger rømme (gjerne seterrømme)
6 soltørkede tomater, finhakket


Slik gjør du:
Varm oljen i pannen, surr løken til den er blank. Finhakk hvirløken fra feta-pakken, ha dette i pannen sammen med kjøttdeigen (pass på at den blir gjennomstekt).

Kok opp vann, buljongterning, smør og eventuelt litt salt. Trekk kjelen til side. Ha i couscous, jevn grynene så alt er under væsken. Legg over lokk, la det svelle i 5-10 minutter. Rør grynene fra hverandre med en gaffel.

Grovhakk salaten og legg i en bolle. Legg couscousen oppå der, legg til fetaosten (jeg moste den først med gaffel) og finhakket oliven, bland alt forsiktig.
Varm tortillaene som angitt på pakken.

Rør soltørkede tomater i rømmen en times tid før middag, og server som dressing til salaten.

Variasjoner: Løken kan godt være rå, jeg stekte den for å gjøre retten barnevennlig.
Du kan også ha f.eks. eplebiter oppi, eller hva med å steke hele kyllingbryst i strimler i stedet for kjøttdeig? Her er det bare fantasien som setter grenser!
Bon apetitt!

♥ Marianne

PS: Og restene? De går i matboksen i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar