fredag 4. mars 2011

Grove scones – og oppskriftssamlingen min

Jeg vil gjerne dele en av mine favoritter med deg: grove scones. Jeg fant en oppskrift i et ukeblad for bortimot 20 år siden, og har tilpasset det slik jeg liker det og har laget dette mange ganger siden. Jeg håper du synes de er like gode som jeg synes!
Til 8 biter/snipper:
3 dl hvetemel
2 dl sammalt hvete (grov)
1/2 ts salt
2 ts bakepulver
75 g smør eller margarin
ca 1 1/2 dl melk

Bland det tørre. Smuldre i smøret. Tilsett melken og rør raskt sammen.
Del deigen i to, trykk hver del ut til en rund, flat kake (gjerne rett på stekeplaten).
Skjær/marker et kryss i hver kake (ikke helt gjennom, bare litt nedi).

Stekes ved 210 grader midt i ovnen i 12–15 minutter.
Avkjøles på rist, brekkes fra hverandre.

Du kan godt pensle deigen med vann eller melk før du steker sconsene.

Og når vi snakker om oppskrifter funnet i ukeblader - her er oppskriftssamlingen min:
Den er bygget opp over mange år: jeg har sett fristende oppskrifter i ukeblader og klippet ut og limt på små ark.
Boksen er smekkfull - det er der jeg blant annet oppbevarer scones-oppskriften min.
Paradokset er jo at jeg IKKE bruker innholdet, annet enn 5-6 oppskrifter som går igjen. Knallkipt, men en realitet.
Jeg får gå gjennom hele boksen igjen snart og hive den (sannsynligvis) store bunken med «dette ser godt ut men jeg kommer aldri til å lage det»-oppskrifter! Og kanskje finner jeg noe morsomt på veien, som jeg virkelig har lyst til å prøve.
Oppskriftsboks med utklippede oppskrifter fungerer med andre ord ikke helt her hos oss.
Men det er jo tanken som teller - eller?

Ha en super dag - og helg!
♥ Marianne

5 kommentarer:

  1. hei.
    åå de så veldig gode ut,
    takk for oppskrift.
    nå har matboksene kommet i hus, gleder meg å ta de i bruk på mandag, vi har vinterferie nå.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. nam nam, dette så virkelig godt ut

    SvarSlett
  3. Hei Marianne.
    Så glad jeg ble tipset om bloggen min, mange inspirerende innlegg! Gleder meg til jeg mottar batbokser i postkassa mi ;)
    God helg, hilsen fra Lena

    SvarSlett
  4. Scones er jo såå godt! Og man kan variere med ulike marmelader.. *mmm*
    Takk for tipset og oppskriften! :)
    Ja, det er veldig lett å samle på seg masse oppskrifter og utklipp, som ofte bare blir liggende. Man finner gjerne noen få favoritter. ;)

    SvarSlett
  5. Hey! Den oppskriften som ligger helt først i boksen din drar jeg jammen kjensel på. :-)

    Mmmmmmmm, god suppe, det!

    SvarSlett