onsdag 23. mars 2011

Kjøkkenutstyr du ikke visste du trengte (2)

Har du lyst på varm mat når du er på tur - men har lite lyst til å tenne bål eller ta med deg primus?

Da burde du investere i en mattermos.

Det er en termos som ofte er større enn andre termoser - med stooor åpning slik at du enkelt får maten ut av termosen når du skal spise. De har også 'vanlig' åpning hvis du vil bruke den til drikke - så her får du flere ting på én gang.

Lurer du på hva du skal fylle termosen med?

Her er det MYE å velge mellom, for eksempel:
  • Pølser (husk å ha buljong i vannet, eller kan pølsene bli litt vasne)
  • Supper
  • Gryteretter
  • Lapskaus
Jeg pleier å lage en veldig enkel pølselapskaus med røkte kjøttpølser, hvor jeg bruker
5-6 poteter
1/4 sellerirot
Gjerne persillerot
1/2 kålrot
4-5 gulrøtter
1 purre
2 buljongterninger (justér etter mengde vann)
...og gjerne andre grønnsaker jeg har liggende. Ta det du har og det du liker!
6 kjøttpølser (gjerne kalkun)

Skrell og skjær alle grønnsakene i små biter, legges i en kjele. Hell på vann til det dekker, kok opp og la det småkoke til alt er mørt. Vil du ha en fyldigere lapskaus kan du mose noen av potetbitene - eller ha oppi litt potetmospulver. De siste minuttene har du også oppi kjøttpølsene. Smak til med salt og pepper, og kanskje litt gastromat hvis du vil.


Hell på termosen og ta med på tur!
Husk tallerker eller store kopper - og skjeer!
Hvis du synes det tar for mye tid å skjære alle grønnsakene, kan du se om ikke det er noen morsomme poser i suppeseksjonen i matbutikken. Jeg har servert betasuppe med ekstra potetmospulver og kjøttpølser i med stort hell til sultne mennesker på tur - og den ble laget på bare 10 minutter.
Ellers er jo også for eksempel amerikansk gryte både god og mettende - eller en av de andre grytene. Prøv deg frem og finn din favoritt!
Har du tips til hva man kan fylle termosen med blir jeg glad om du legger igjen en kommentar!
Ha en fin dag!
♥ Marianne

5 kommentarer:

  1. Dette var jo kjempesmart!!!

    SvarSlett
  2. Ja, mat termos er en kjekk sak!
    Vi har hitil bare brukt den til pølser, men supper/gryteretter var jammen en god ide!
    Klem Fredrikke

    SvarSlett
  3. Vi har brukt samme mattermos i minst 20 år! Kjøpt i Tyskland under studietiden, og den har vært en følgesvenn på alle typer turer.Like god som ny enda. Det er et must å ha en sånn!God ide å ha buljong i pølsevannet, det skal prøves neste gang;-)Klem

    SvarSlett
  4. Vi bruker mattermoser ukentlig. De er litt mindre enn den på bildene dine, min er 5dl og barnas 3dl. Kjøpt fra USA. Kjempefine å sende med varm lunsj i :) Sender med forskjellige supper (både hjemmelagede og sånne i pose), gryteretter mm. Er vel bare fantasien som setter grenser.

    SvarSlett
  5. Hei der!
    Takket være Rosesommer fant jeg veien inn til deg, og det er jeg veldig glad for ser jeg!:)) Bloggen din er av stor interesse og akkurat noe for meg, så dette skal bli gøy!:)
    Denne mattermosen er en del av oppakningen våres også når vi skal på tur. Barna elsker å ha med varme pølser, det samme gjør hundene hi hi. Men pølselapskaus var ny, det var jammen en god ide, for her i huset elsker vi lapskaus. Termosen blir også brukt til suppe, og jeg må si at turene våre hadde ikke vært det samme om vi ikke hadde hatt denne smarte lillet "matboksen" å samles rundt når bakker opp og bakker ned er trådd og matlysten har nådd nye høyder. Det er et MUST!!
    Gleder meg til å følge deg videre, nå må jeg inn og lese mer.
    Klem fra meg
    Anne Karin

    SvarSlett