søndag 23. oktober 2011

Kyllingnuggets og brokkoligrateng = søndagsmiddag

Søndagsmiddagen er spist, guttene ser på barne-tv og freden senker seg. Deilig!

I dag har jeg prøvd ut noe nytt til middag, kyllingnuggets med tre typer dip, brokkoligrateng og salat. Kjempegodt!

Jeg sjekket litt her og der på nettet, og endte til slitt opp med en steketid i ovn som jeg mente passet for begge varmrettene - og det gikk bra. Det blir så mye enklere når det kan stå i ovnen samtidig!
Jeg stilte ovnen på 210 grader, varmluft, og stekte i 20-25 minutter.

Panering:
To never baconcrisp
Jeg brukte hakkeenheten til stavmikseren til å 'finsmule' crispene


400 gram kyllingkjøttdeig blandes med krydder etter ønske. Jeg har brukt salt og pepper, hvitløk, paprika og en dæsj med Chili explotion (Santa Maria)

Form boller av kjøttdeigen. Jeg har brukt en spiseskje og håndflaten for å få det til, da gikk det ganske greit. :) Rull bollene i paneringen, legg dem på et stekebrett og trykk dem litt flate.
Ser du at noen av nuggetsene er i hjerteform? Kakeutstikkere kan brukes til så mye! :)

Brokkoligrateng:
1 pose frosne brokkolitopper (eller en brokkoli, forvellet)
2 egg
2 dl fløte
Salt og pepper
Revet ost
Noen klatter smør
Legg brokkoli i en passende ildfast form
Visp lett sammen egg, fløte, salt og pepper, hell over. Dryss over revet ost, legg på noen smørklatter (jeg har brukt ostehøvel på smøret her, da får jeg så fine skiver).
Inn i ovnen sammen med nuggetsene, varmluftsovn, 210 grader i ca 20-25 minutter.
Dersom brokkolien begynner å bli mørk på slutten kan du legge over litt bakepapir.

Tre typer dip:
1) Ketsjup og crème fraîche (ca 50/50)
2) Sursøt saus
3) Blåskimmeldip
  • 75 g blå castello (1/2) pakke og to ss crème fraîche røres sammen med gaffel. Litt sitronsaft og worshestershiresaus setter en spiss på smaken. Tilsett gjerne salt og pepper hvis du vil, jeg synes ikke det var behov for det her.

Serveres med en grønn salat ved siden av.
Da er det bare å servere - bon apetit!


Fortsatt god søndag!
♥ Marianne

3 kommentarer:

  1. Liker alternativ bruk av pepperkakeformer :))

    SvarSlett
  2. Så godt det så ut :) Dette skal jeg prøve meg på.

    SvarSlett
  3. Kjempegode nuggets! Har blitt en favoritt her hos ungene! Brokkoligratengen er en favoritt hos mor! Tusen takk! :)

    SvarSlett